Haldoklik a marketing!?

2009.03.21. 09:51

 
A válasz igen, persze csak kis hazánkban. Miért? Nézzük meg.
Magyarországon az alkalmazott marketing trendek még mindig az alapoknál tartanak. Mit értek ezalatt? A Porteri versenystratégia + a Kotleri marketing menedzsment( félre ne értsétek mind a kettő nagyon jó könyv), amit tanítanak az iskolák és ezáltal alkalmaznak a menedzserek munkájuk során. Sajnos ez a múlt, tipikus profitorientáció, ami az itthoni vállalatokat nagyon jellemzi (közel 15 éves elmaradásban vagyunk). Jómagam hiányolom az új trendek alkalmazását (exponenciális marketing, BOS, hálózati és kapcsolati marketing, CRM).
Mindezen hiányosságok több okra vezethetők vissza véleményem szerint.
 
1. Oktatási rendszer még mindig a 80 –as években jár.
A marketingiskolák legtöbbje a 80-as években megírt könyvekre építi oktatását és az új tendenciákat felvonultató könyvek még az ajánlott könyvek között sem szerepelnek. A legtöbb kiegészítő könyv, valamelyik oktató könyve, ami szintén nem igazán foglalkozik az új trendekkel (ezek leginkább elméleti könyvek). Azért akadnak kivételek, akik tudtak jó könyvet írni pl: Kiss Mariann, Dr. Papp Váry Árpád, Bauer-Berács szerzőpáros.
Véleményem szerint itt lenne az ideje a külföldi szakemberek friss munkáját is a diákok figyelmébe ajánlani. Pl: Exponenciális marketing, Kék óceán stratégia, Eltérített márkák, Marketing a hálón és még sorolhatnám. Ezen könyvek legtöbbje csak a gyakorlatot írja le és nem igazán találkozunk benne száraz elméletekkel (sajnos itthon kevés jó gyakorlati marketing könyv van, jó pl:Baja Sándor: Marketing kalandok ).
 
2.  A multinacionális vállalatoknál alkalmazott globális marketing trendek.
A multinacionális vállalatoknál, ma a legtöbb helyen a 70-80-90-es években kialakított globális marketing trendeket alkalmazzák. A legtöbb országban a kulturális jellemzőket sem veszik figyelembe, aminek következménye, hogy belépéskor, saját gazdasági struktúrájukat ráerőszakolják az adott ország embereire. SÚLYOS HIBA! Ahogy, Sergio Zyman egyszer írta, mielőtt belépsz egy ország területére, nézd meg sajátosságait és alakítsd ki a menedzsmentet az ottani emberek segítségével és kaszálj nagyot( az adott ország emberei tökéletesen ismerik saját népüket szokásaikat stb.). De ez nem azt jelenti, hogy én eldöntöm, hogy mit tegyél és azt neked szó nélkül követned kell. Kétirányú kommunikációra van szükség, nem pedig az UP-DOWN (felűről lefele történő utasítás) módszerre. Addig a pillanatig, amíg a vezetők erre rá nem jönnek, sok-sok pénztől fognak elesni.
 
3. Félelem a kreativitástól
Nagyon sokszor látom a cégeknél, hogy senki nem mer marketing területen ujjat lépni. Mindenki a másikra vár. KOCKÁZAT NÉLKÜL NINCS GYŐZELEM! Most a legtöbb vállalatnál a szokásos sablonos kampányokat hajtják végre évről évre (maximum az akciókat vagy a nyereményjátékokat változtatják), ami teljes mértékben a profitorientációra jellemző. Könyörgök, merjünk már egy kicsit merészebbek lenni és a vevőorientáció felé nyitni. Adjunk élményt a vásárlóknak, legyünk kreatívok. Nekem nagyon tetszik például a Samsung prémium szolgáltatásai (ez nem a szokványos marketing) vagy néhány mobiltelefont gyártó cég interaktív micro site-ja egy egy készülékre. Sok ilyen kezdeményezésre lenne szükség, ami elrugaszkodna a régi világtól és utat mutatna az új felé. Ezeknek a kezdeményezéseknek segítségével ismét magasra emelkedhetne a marketing szakma presztizse.
 
Köszönöm, hogy végig olvastad az írásomat kedves olvasó és remélem máskor is vendégül láthatlak itt a blogomban.
 

A bejegyzés trackback címe:

https://kondoralbert.blog.hu/api/trackback/id/tr901015734

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.
süti beállítások módosítása