8. Civilkomp: A jó célhoz jó kampány kell. A jó kommunikációhoz tudás kell...

    Sikerrel zárult az "Új irányok a civilkommunikációban" címmel megrendezett Civilkomp konferencia, a társadalmi célú kommunikáció 8. fóruma.

Fővédnök: Dr. Latorcai Csaba nemzetiségi és civil társadalmi kapcsolatokért felelős helyettes államtitkár volt.

 A konferencia levezetője: dr. Mérő Éva a Civilkomp Alapítvány alapító-kurátora volt.

A  hallgatóság, és a  partnerek   megelégedéssel tértek haza.

A tetszésnyilvánítások között tarolt a forrásteremtés, a viselkedés-lélektan, az érdekérvényesítő kommunikáció pszichológiája - egymásrahatás-ellenhatás törvényei -, a nagyvállalati PR-es döntésének háttere, a vadonatúj jótékonysági rendezvény szervezésének kulisszái, és nagy érdeklődést váltott ki a közösségi portálokon való hatékony megjelenés, valamint a médiába való bekerülés fortélyai...

A Civilkompon a társadalmi kommunikációról volt szó bőségesen. Jó volt. Hasznos volt. Sok értékes tudással, kapcsolatokkal gazdagodtak, új és gyakorlati információk birtokába jutottak a két nap plenáris előadásai, valamint szekciói és mini-tréningjei által - derült ki a helyszínen elmondottak, valamint a leadott és elektronikusan visszajuttatott kérdőívekből. A résztvevők számára hamarosan megküldjük az elhangzott előadások írásos anyagait (ppt, PDF formátumban).

      Köszönjük a védnököknek, minden előadónak az értékes előadásokat, a támogatóknak, a szakmai és catering partnereknek, valamint a munkatársaknak az együttműködést!

     Köszönetünket fejezzük ki a fotókért, és videó felvételekért Takács Istvánnak, a Minálunk.hu/Rákosmente főszerkesztőjének!

A MTI Press az első nap után hírt adott a konferenciáról. A Marketinginfo.hu-n >>> sajtómegjelenés olvasható, ugyanitt interjút készítenek Miha Tamással a Civilkompot támogató Human Dialog Kft. ügyvezető igazgatójával az adományozási marketing hazai gyakorlatáról. Jelen volt az eseményen, és összegzést készített az Axel Springer Magyarország Online divíziója, megjelenések várhatók a kiadó online média felületein, hírleveleiben. Tudósított a rendezvényről a Fúzió Rádió, valamint Civilrádió is. A konferenciát követően összefoglalót, és néhány előadótól interjút kért a székelyudvarhelyi Civil Fórum is, aminek tavaszi lapszáma a civilkommunikációval foglalkozik a Civilkomp tapasztalatai, eredményei mentén.

Képes összegző a két napból

 Belánszky-Demkó Zsolt főosztályvezető a Közigazgatási és Igazságügyi Minisztérium (KIM) képviseletében tolmácsolta Dr. Latorcai Csaba helyettes államtitkár fővédnöki köszöntőjét.

 Szablics Bálint osztályvezető (KIM) előadásában  betekintést adott a kormány "civil jövőképébe", és felvázolta milyen átalakulások várhatók a nonprofit szervezetek munkáját meghatározó törvényekben (NCA, 1%-os) 

 Tonk Emil marketingszakértő, a Marketing Szövetség ügyvezető alelnöke, a Civilkomp szakmai védnöke azt a kérdést járta küröl, vajon a szervezetek vezetői jól kommunikálják-e alapítványukat, egyesületüket, programjaikat egy-egy marketing vezető felé? Jól fogalmazzák-e meg mondandójukat, amikor támogatást kérnek? Felhívta a figyelmet egy nagyon lényeges szempontra: a megkeresések alakalmával azt prezentálják a szervezetek vezetői, hogy a megkeresett cég számára miért előnyös, ha az ajánlott társadalmi ügy mellé állnak. Azt kell bemutatni, hogy a kis- vagy nagyvállalat számára származik-e a támogatás révén "üzleti büszkeség", persztízsnövekedés, pozitívkép, aminek révén erősíthető a munkatársi lojalitás, a cég iránti bizalom - hangsúlyozta.

 Miha Tamás a Human Dialog Kft. ügyvezető igazgatója plenáris előadásában leszögezte az adománygyűjtési marketing profizmust igényel, távol áll a "koldulástól". Nagyon lényeges forrásgyűjtő tevékenysége a civilszervezeteknek, ezért érdemes megismerni  és alkalmazni is néhány jól bevált adománygyűjtési módszert.  Bevezette a hallgatóságot abba, hogy az 1%-os "civil reklámon" túl mi mást kell tenniük, hogy még több, és más forráshoz jussanak.

Az első napi szekcióban az adományozási marketing tárházát mutatta be a   hallgatóság aktív bevonásával.   Körül járták azokat az "egyszerű" adománygyűjtési technikákat, eszközöket,  mint pl. a jótékonysági bál, díjátadó ünnepség, virágvásár, adománykérő és azt megköszönő levél... 

 Görög Mária filozófus-újságíró első napi plenáris előadásában abban adott iránymutatásokat, hogy hogyan kell "nem elbeszélni egymás mellett"... Ismertette a meglévő küldetéstudatunk üzenetté formálását, és azt is hogyan értessük meg filozófiánkat másokkal úgy, hogy követőinkké, támogatóinkká váljanak.  

A délutáni szekcióban  két meghívott PR-szakértővel  példákon keresztül bemutatták milyen költséghatékony, de eredményében hatásos kommunikációs eszközök vethetők be, hogyan formálható a média számára - akár azonnal - használható hírértékű üzenetté egy társadalmi ügy, egy program, egy jótékonysági rendezvény...

 

 Élénk figyelem kísérte Klausz Melinda a Pannon Egyetem Gazdaságtudományi Karának marketingvezetője előadását, aki számos példát sorakoztatott fel a gerillamarketing eszköztárából. Bemutatta milyen lehetőséget kínál a civil szervezeteknek az alternatív adománygyűjtésre, bemutatkozásra ez az új marketingeszköz. Ismertette hogyan érhető el nagyobb eredmény a civilek reklámversenyében, és ízelítőt adott abból hogyan tudják a gerillamarketing eszközöket becsempészni olyan social media felületekre is, mint például a Facebook...

 Kondor Albert marketingszakértő, közgazdász előadásából azt tudhatták meg  a résztvevők: hogyan jelenjen meg egy civilszervezet a közösségi médiaportálokon. 

Gyakorlati útmutatót adott a hatékony alkalmazáshoz, számos jó és rossz példát mutatott be, amikkel nap mint nap találkozunk. Felhívta a figyelmet arra, hogy a közösségi oldalakon elsősorban az értékteremtés, az információáramoltatás, a  valódi közösségépítés a cél. Akkor arathat tetszést egy civilszervezet, ha reklámüzenetek "küldözgetése" helyett programjairól, kutatási eredményeiről oszt meg ismereteket, azaz tartalmat szolgáltat, értéket közvetít. Választ adott három felvetésre:

Közösségi oldalak: közösség? = IGEN                            

Közösségi oldalak: üzlet (eladás)? = NEM

Közösségi oldalak: értékteremtés? = IGEN

 

 Hackl Mónika  PR-szakértő, a MÁV társasági kommunikációs osztályvezetője izgalmas előadásában a civil szervezetek támogatására vonatkozó, nagyvállalati döntések hátterébe engedett betekinteni. Feltárta, milyen szempontok alapján lehetnek egyes civil megkeresések, kérések, együttműködési javaslatok sikeresek, míg sok más hasonló visszautasításra talál.

 

A nagy sikerű prezentáció hasznos ötletekkel, megvalósítható tervvel szolgált az eredményes, vállalati támogatással megvalósuló, civil programok kialakításához. A PR vezető modellezte azt a folyamatot is, ami lezajlik a cégen belül, amikor egy civil szervezet együttműködési ajánlata megérkezik. Bemutatta hogyan jut el egy ügy a kommunikációs vezetőn át a felső vezetés asztalára, és megvilágítja a döntések rejtett szempontjait.

 

     A rendezvény után visszaérkező kérdőíveken megfogalmazott igények alapján a PR-szakértővel elsők között szervez a Civilkomp Alapítvány egynapos szemináriumot a közeljövőben.

 Miasnikov Mónika, az E2 Wellness marketingvezetője, kommunikációs tréner előadásában  a "DISC modellen" keresztül azt mutatta be, hogy mitől válik jobb érdekérvényesítővé, hatékony tárgyalóféllé az, aki ismeri saját személyiségtípusát, habitusát, és felismeri mások viselkedési stílusát is. Ha tudjuk mik a jó és kevésbé jó tulajdonságaink, a fontosabb személyiségjegyeink, akkor meglepően jó eredményeket érhetünk el legyünk akár napi kommunikációs helyzetekben vagy komoly téthelyzetekben, mondjuk egy nagyvállalat PR-vezetőjével való tárgyalásban...

      A tavasszal induló kétnapos tréningek között ezt a témát is nagy érdeklődéssel várják.

 Lévai Richárd, a RG Stúdió  online marketing vezetője - 2003 óta a Civilkomp webtámogatója -, prezentációja az online sokszínű világába kalauzolta a hallgatóságot. Jó és rossz példákat körbejárva bemutatta, hogy egy civilszervetet miként jelenjen meg az interneten. Ismertette a lényeges különbségeket a különféle netes jelenlétek között. Elmondta mit kell tudni, mit célszerű követni egy statikus honlap, egy dinamikusabb weboldal/portál, vagy egy közösségi médiafelület indításakor. Tippeket adott a Facebook és más közösségi portálok alkalmazásainak használatára, fejlesztésekre, tartalomszolgáltatásokra, ismertette a hírlevélküldés, vagy más interaktivitást igénylő kapcsolattartás mai modern követelményeit is.  

 

 Radetzky András egyetemi oktató, a Helyi Rádiók Országos Egyesületének elnöke  előadásában elmondta, hogy több definíció is - köztük a TCR, CSR, társadalmi felelősségvállalás, közérdekű közlemény, jótékonyság, szponzoráció stb. - tisztázásra vár a közeljövőben, hiszen még a kommunikációs szakmán belül sincs teljes konszenzus a felsorolt (és sok egyéb) szakmai aktivitás tartalmát illetően.

 

A valódi társadalmi felelősségvállalás belső meggyőződésből ered, így nem követeli ki magának minden áron a publicitást, ugyanakkor a felelős gyakorlatot végző szervezetnek és magának a médiának is meg kell értenie, hogy az ügynek önként szentelt nyilvánosság emeli annak fontosságát a társadalom tagjainak szemében.

 

Hosszú évek várakozása után az új médiaszolgáltatásokról szóló törvény tervezete végre taxatív módon nevesíti a társadalmi ügy médiareprezentációját, ezzel együtt - bizonyos feltételek teljesülése esetén - felmenti azt a burkolt reklámba történő besorolás alól. Elfogadása esetén a médiumok nehezebben tudják majd visszautasítani a társadalmi ügyek ellenszolgáltatás nélküli megjelentetését, legalábbis a médiahatóság szankciójától való félelem az esetek többségében nyilvánvaló ürügy marad csupán. Ezzel megmutatkozhat végre, hogy a magyar média mennyire folytat felelős vállalati gyakorlatot a működése során.

 

 Merza Péter  pszichológus, kommunikációs szakember plenáris előadásában a hatékony érdekérvényesítő technikák  elméletét mutatta be. Azt fejtette ki, hogyan legyünk empatikusak, hatékonyak, és hitelesek... Olyan asszertív tárgyalástechnikákat mutatott be, amik szükségesek a (civil)élet viharában. Tárgyalni ugyanis nem "csak" az üzleti életben kell. Mindennapjaink ügyes-bajos dolgait is tárgyalások szövik át. Vajon legyőzni kell a másikat vagy közös megelégedéssel érdemes "kijönni" egy helyzetből? Hogyan és miként lehetséges ez a civilek életében, ahol az együttműködés a cél.

 

Másnap az "Agresszivitás kontra asszertivitás" című  minitréningen a gyakorlatban is lehetőséget kaptak a résztvevők kipróbálni néhány technikát.  Az izgalmas helyzetgyakorlatok során választ kaptak az "ilyen vagyok, így hatok?" kérdésre. Kipróbálhatták milyen érzés egy helyzetben alárendeltté vagy éppen győztessé válni. 

     "Beszéljünk az empátia nyelvén" című asszertív kommunikációs technikákat elmélyítő tréninget is nagy érdeklődéssel várják.

 

 Halász Pálma az Élet-Érték Alapítvány kurátora előadásában azt fejtette ki vajon az "erőszak a családban" kérdés miben, és mennyire kommunikációs gond? Bemutatta, hogy ez a kérdés hogyan jelenik meg a törvényhozásban, illetve egy civil szervezet hogyan tudja "befolyásolni" a politikát? Felsorolta mi kell ahhoz, hogy egy civil szervezet sikeresen össze tudjon gyűjteni 50.000 aláírást és mi kell ahhoz, hogy sikeresen kommunikáljon? Milyen kommunikációs eszközök, módszerek állnak rendelkezésre, illetve ezek közül melyek lehetnek a hatékonyak?
Saját példájukon keresztül érzékeltette mit jelent ma civilnek lenni Magyarországon, több ponton rám utatott, hogy súlya van egy jó ügyért létrejött civil összefogásnak.  Bemutatta, hogy igen is komoly eredményeket érhet el  egy egyesület, alapítvány, civil mozgalom, amelyiknek valójában se pénze, se hatalma nincs. Elmondta miben tud hozzájárulni a társadalom fejlődéséhez egy társadalmi ügyet felkaroló civilszervezet és a hozzá csatlakozó támogatói kör.

 A konferencia másnapjának utolsó plenáris előadását Rácz László ötletgazda, az "Angyalok Erdeje" kitalálója, menedzsere tartotta. Az egyik legnagyobb sikernek örvendő prezentáció arról szólt, hogy mik a buktatói egy jótékonysági kezdeményezésnek, mire kell számítani a szervezés során. Betekintést adott abba, elérhetők-e a civilszervezetek, illetve reagálnak-e a cégek vezetői egy jószándékú invitálásra? A már-már "üzleti titkokat" tartalmazó színes előadás a december 6. - január 6. között Angyalok Erdeje címmel megvalósult karácsonyi adományozási rendezvényt mutatta be teljes körűen - az ötlettől a szervezés rögös útján át megvalósításig - a  főszervező szemével.

A vadonatúj jótékonysági programban megvalósult az, amire már többen, és régen várunk: a jó társadalmi célokat együtt hirdették céges reklámmal. A program idén folytatódik, kiteljesídik, franchise vállalkozási formában a főváros mellett négy megyeszékhelyen, illetve két külföldi városban is tervezik megrendezni - hangzott el a főszervezőtől.

Az előadás után  végeláthatatlan sor állt Rácz László kürül, aki "eredeti" foglalkozása szerint menedzser a szórakoztatóiparban...

 A résztvevők körében jó visszhangot váltott ki Morva Gábor PR-szakértő, a MPRSZ elnökségi tagja, aki bevezette a hallgatóságot a reputáció vilgába. A hallgatóság aktivizálásával gyakorlatias - jó és rossz példákat felsorakoztató - szemináriumot tartott, aminek során bemutatta mit ér a valóságban a hírnév, és mit kell tenni azért, hogy jó legyen a hírnevünk. Ismertette a "goodwill PR" néhány fortélyát, amiből kiderült, hogy a rossz hírnév sem magától alakul, azért is "tenni kell". Ismereteket kaptak a résztvevők a hírnév tanulható elemeiről, szó esett a kommunikációs csapdákról, azok következményeiről. Közel félszáz kérdés és megannyi válasz hangzott el célokról, partnerségről, kommunikációról és a siker lehetséges útjairól. 

 

Forrás: civilkomp.hu




A bejegyzés trackback címe:

https://kondoralbert.blog.hu/api/trackback/id/tr982598040

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.
süti beállítások módosítása